Fisk för gravida kvinnor

Fakta från Livsmedelsverket!
Varför är fisk nyttigt?

Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Det är ämnen som många svenskar i dag får för lite av. Fet fisk, som lax, sill och makrill, innehåller också det särskilda omega-3-fett, DHA, som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. Barn behöver omega-3-fett bland annat för att hjärnan och synen ska utvecklas normalt.

Därför är det bra för både vuxna och barn att äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorter, både mager och fet fisk. En portion motsvarar 100-150 gram fisk. I dag äter bara en av tre svenskar fisk minst två gånger i veckan.

- Min favorit är ju helt klart LAX, älskar verkligen lax men dock så köper vi inte det för ofta, det kostar faktiskt en del med Lax, men ibland så lyxar även vi till det med en god bit, tex. på min födelsedag hade vi lax, smarrigt!

- Jag har även varit lite worried för det här att jag äter mycket makrill, nästan varje dag på mina frukost mackor, men nu läste jag att det är bara bra, vilket känns jätte skönt, för då får ju lilltjejen i sig bra fisk


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0