Cykla under graviditet

Jag har en fråga till alla mammor!

Är det bra att cykla under graviditeten?
Eller man kanske inte ska anstränga sig för mycket?
Nu cyklade jag till dagis med Neo vilket tar ca 3 minuter runt hörnet där hans dagis ligger, och sedan gick jag tillbaka i lugn takt med cyklen hem!

Sen undrar jag även en annan sak!
Jag fick lite högt blodtryck i slutet på min graviditet med Neo, finns det något jag kan undvika för att kanske möjligtvis inte få det? Och finns det något speciellt som är bra att göra för att inte få det?

Jätte tacksam om jag får några svar hörrni :)

Kramar / Erica!

Kommentarer
Jenna

Jag fick som tips från bm under min grav att om jag skulle motionera skulle jag promenera, cykla eller simma. Så de borde ju bara vara bra :)

Och det sa hon då jag hade ganska mycket foglossningar!

2011-03-16 08:41:36
URL: http://gumsalumsa.blogg.se/
Evelin

En sak som inte INTE ska äta när du är gravid är Jordnötter. Barnet kan bli hyperalergiskt. Min mamma tror det är därför min syster är det. För mamma åt mycket jordnötsringar när min syster låg i magen. Och jag är 100% säker på att det är det. För i anndra länder varnar dom folk att äta jordnötter när dom är gravida.

2011-03-16 10:51:46
URL: http://pevvis.blogg.se/
Mia 18år - Mamma till William och Marcus

Jag cyklade ända tills 9månaden med William! Och även lite under graviditeten med Marcus. Så ja, man kan cykla utan några problem. De är bättre att cykla än att gå, för då belastar man inte så mycket vikt på benen :).



Angående högt blodtryck. Läste lite på vardguiden.se om det, och så här stog det:



"Orsaker till högt blodtryck



I de flesta fall går det inte att hitta en enskild orsak till högt blodtryck. Flera omständigheter kan medverka, till exempel ärftliga anlag, övervikt, stress, matvanor (hög konsumtion av koksalt) och hög alkoholkonsumtion. Risken för högt blodtryck ökar också med åldern.



Bara hos cirka 5 procent av dem som har högt blodtryck beror tillståndet på en enskild och ibland behandlingsbar orsak. Orsaken kan vara en njursjukdom, biverkningar av läkemedel, p-piller, graviditetskomplikationer eller olika hormonrubbningar, till exempel i sköldkörteln."



Förebygga högt blodtryck



"Om du bara har en lätt blodtrycksförhöjning eller vill minska risken för att få högt blodtryck räcker det ofta med livsstilsförändringar. Att gå ner i vikt, motionera regelbundet, sluta röka, dricka mindre alkohol eller att använda mindre salt i maten kan ofta hjälpa."



Hoppas det var till någon hjälp :)

Kram Mia

2011-03-16 11:12:26
URL: http://snuttegubbe.blogg.se/
Anonym

Är ju inget farligt med att cykla :) Visst om man skulle ramla kanske..

2011-03-16 18:44:33
LindztromDesign

Om du vill ha en design efter dina egna önskningar gratis säg bara till :)

2011-03-16 19:27:39
Cassandra

jag är i vecka 25, jag rider, gymmar och cyklar, allt flera dagar i veckan! Jag blir bara uppmuntrad av min BM. Ju mer fysiskt aktiv man är, desto lättare har kroppen att klara graviditeten!

2011-03-17 19:00:06

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0