Förlossningen enligt journalen

Den 20 Februari 2009 kom och vi hade en dag kvar till beräknad förlossning, alla sa "Erica, du kommer gå över några dagar" Denna dag på eftermiddagen sa mamma till mig att en kompis till vår familj hade fött en dotter och jag sa till mamma "Jag vill inte gå över tiden, jag vill också ha vår pojke här nu" (vi fick veta att det var en pojke på ett ultraljud två veckor innan han kom)

På morgonen gick jag på toaletten, när jag torkade mig så märkte jag att slemproppen lossnat lite, men tänkte "äsch, behöver inte berätta för någon för det kan ta typ 10 dagar innan förlossningen är igång fast att slemproppen går" Men hela dagen så gick lite mer av slemproppen och jag kände mig helt skakig i hela kroppen, precis som att kroppen sa ifrån att snart händer det något.. Jag hade länge sagt till min familj "kan vi inte hyra björn gustafsson filmen innan bebisen kommer?" Men alla sa "ja, en annan dag" men idag så tog vi alla oss tid till att se denna filmen då, precis när filmen var slut så kände jag mig jätte konstig och hela jag skakade, hela kroppen, så jag gick och lade mig tidigt, klockan var bara 9 på kvällen, jag somnade som en stock..

..Men vaknade klockan 11.30 av världens sammandragning, ondare än någonsin, Simon och min bror sitter uppe och spelar Nintendo Wii och jag skriker i panik "SIMOOOON" allt vad jag orkar, samtidigt som jag lutar mej mot väggen i mitt rum. Simon kommer in och frågar vad det är, jag sa att en sammandragning gjorde jätte jätte mega ont, och han svarade att jag skulle försöka somna om men jag vägrade ge mig, så till slut hjälpte han mig ner för trappan och ont så satan hade jag, mamma gör sig i ordning och jag frågar simon "varför gör mamma sig iordning?" Simon "För vi måste åka in till förlossningen" och jag fattar ingenting medans jag värkar. Mamma säger till slut "Erica, nu måste du ringa, det är dags" Jag frågar Mamma om hon inte kan ringa, men nej hon sa att jag måste ta mitt ansvar nu.. jag frågade Simon men han vägrade, fast att han hade lovat.. så jag tog telefonen och ringde upp till förlossningen, samtidigt som jag lutade mig mot stereon. Personalen på förlossningen sa att jag var välkommen in för att kolla om förlossningen var igång eller om det var falskt alarm.

Vägen in var jätte jobbig, jag hade såå ont i bilen.. men säger ändå till Simon "Messa Erika, jag lovade.." Sen fick jag inte fram mer, nu gjorde det riktigt förbannat ont, men inget jämfört med vad som väntade.. Erika och svarade och även hennes mamma skickade ett sms "jag tänker på er" stog det, och jag kände mig då bara så jävlar glad att ha stöttande vänner. Vi går in genom sjukhusets dörrar och nu skakar hela jag.

Nu kommer förlossningen enligt journalen:

01.10 - Ringer till förlossningen
Upplever att sammandragningar startat. Känner sig orolig. Välkomnas in.

02.05 - Inskrivning
Inlägges på förlossningsavdelning 17åring gravid

03.40 - Barnmorskas anteckning
Patient duschar

04.10
Åter från duschen. Tyckte det var skönt att duscha i värkpaus.
Ville vara uppe och gå.

05.07 - Förlossingsförlopp
Smärtlindring: Får lustgas/syrgas 50/50

05.20 - Barnmorskans anteckning
Lustgas kopplas in. Ubstruerar Erica om hur den skall användas.

07.44 - Förlossningsförlopp
Smärtlindring: Mycket smärtpåverkad. Sterila "kvaddlar" ger mot framsmärta..

09.00
Krystvärkar

09.15
Notering: Varit på toaletten. Kan ej kissa. Tappar blåsan på 100ml

09.41 - Födelse
Partus en fin gosse i framstupa kronbjudning.
Avdrag för färg efter en minut.
Kommer upp på mammas bröst.

13.11 - Efterskötning
Blodtryck: 150/80
Total blödning: 200ml
Har kissat

13.20 - Förlossningssammanfattning
Erica och Simon har fått sitt första barn.
Inkom vid 02.00 tiden inatt med sammandragningar och vattenavgång.
Förlossningen gick fint framåt och Erica kämpade tappert på med hjälp av lustgas och gott stöd från barnafadern.
Ericas mamma var också ett stort stöd (- JA <3)
En fin pigg gosse framfödes.




Inskrivningsdatum: 090221 klockan: 02.05
Orsak till intagning: Värkar

Fullbordade grav veckor: 39
Blodtryck: 140/95

Fosterläge: Huvud
Föregående fosterdel: fixerad/bäckenhålan

Kön: Pojke (<3)




Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0